Mάνη και Eλλάδα: H κρίση πρόκληση για προοπτική και ελπίδα

 

Συνέντευξη εκ βαθέων

του γιατρού

Παναγιώτη Λυκουσά

 

 

• Η Μάνη και τα Συγκριτικά της Πλεονεκτήματα

• O Αποανατολισμός της Ελληνικής νοοτροπίας και η προς τη δύση κατεύθυνση.

• Oι δυτικού τύπου κοινωνίες – Διαφωτισμός και Αναγέννηση- Αρχές Δημοκρατίας

• Επιτελείται μια Πολιτιστική Επανάσταση

• O Μυθικός Oδυσσέας εκφράζει το χαρακτήρα του Έλληνα.

• Η Ευθύνη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στις σημερινές συνθήκες και η Μάνη.

Kε. Λυκουσά μέχρι σήμερα δεν έχεις δώσει καμιά συνέντευξη. Nομίζω ότι στη σημερινή κρίση που περνάμε πρέπει να μας πεις την άποψή σου.

 

Εγώ ήρθα ως γιατρός στη Πατρίδα μου επειδή την αγαπάω. Πάντα να προσφέρω κατά το δυνατό στους συμπατριώτες μου. Για να πετύχεις όμως στην Κοινωνία και να πεις την άποψή σου πρέπει να πετύχεις πρώτα σαν εργαζόμενος. Όλοι οι γιατροί μου έλεγαν ότι θα αποτύχεις, εγώ τους έλεγα πως θα πετύχω γιατί είμαι ένας από αυτούς, γιατί ξέρω τα κουσούρια τους, γιατί μιλάω τη γλώσσα τους. Γιατί όταν τους ρωτάω αν έχουν ελιές οι ελιές τους, το αισθάνομαι δε το λέω επιδερμικά. Έκανα την επιλογή μου να έρθω εδώ και θα κάνω τη πρότασή μου αν νομιμοποιούμε να την κάνω, για το τόπο μου και για τη χώρα.

 

 

 

 

Τι αντίληψη έχεις γι’ αυτό τον τόπο και πως θα πάει μπροστά;

 

ΜΑΝΗ

 

Αυτόν τον τόπο εκτός από το, να τον αγαπάμε, πρέπει να τον αγαπάμε στη πράξη και να τον δίνουμε προοπτική και ελπίδα και να αναδείξουμε τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα.

O τόπος μας είναι πολύ όμορφος, φτωχός και στερημένος, γι’ αυτό τον αγαπάμε περισσότερο.  Από κει και πέρα όμως πρέπει να του δώσουμε μια ελπίδα και μια προοπτική. Πρέπει να τον κάνουμε ένα ζωντανό κομμάτι. Δεν είναι ωραία η Μάνη σαν μουσείο, δεν είναι απολίθωμα, πρέπει να είναι ζωντανό μουσείο. Για να μπορέσουμε να το κάνουμε ζωντανό μουσείο πρέπει να διατηρήσουμε κόσμο και μάλιστα νέους ανθρώπους, και για να μείνει εδώ θα πρέπει να μπορεί να ζήσει, δηλαδή να έχει ένα τέτοιο εισόδημα για να μπορεί να ζήσει. Είναι δυνατόν ;  Εγώ πιστεύω είναι δυνατόν, μπορούμε να κρατήσουμε ανθρώπους οι οποίοι θα έχουν το βιοπορισμό τους και το μέλλον τους. Για να ζήσουν πρέπει να αναδείξουμε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα αυτού του τόπου. Που είναι , πάνω από όλα το φυσικό κάλλος, τα άγριο τοπίο ξεχωριστής ομορφιάς που πάνω σε αυτό και χάρις αυτού διαμόρφωσαν οι κάτοικοί του το ανθρωπογενές περιβάλλον. π.χ. την πολεοδομία και την αρχιτεκτονική των οικισμών, το πολιτισμό του.  Η πολιτεία χαρακτήρισε 96 παραδοσιακούς οικισμούς από τους 118 της Πελοποννήσου. Αν ήταν και μπράβο της η Μάνη σε άλλο μέρος της Ευρώπης θα μετρούσαν και τις πέτρες και θα τους είχαν δώσει αριθμό.

Να προστατέψουμε την αρχιτεκτονική μας. Να προστατέψουμε και να αναδείξουμε το φυσικό μας περιβάλλον.  Να αναδείξουμε την πολιτιστική μας κληρονομιά.

Κατ’ αρχάς να μην καταστρέφουμε το φυσικό μας περιβάλλον.

Να παντρέψουμε την άνεση με το φυσικό περιβάλλον. Δεν μπορούμε να ξεσκίσουμε τα βουνά μας με δρόμους, επειδή ο φίλος μας ο κτηνοτρόφος που εγώ υπεραγαπώ, πρέπει να πηγαίνει το νερό στα γελάδια. Θα πρέπει να βρούμε ένα τρόπο να αναπλάσουμε τα παλιά λατομεία, να ρίξουμε τα μπάζα που τα ρίχνουμε δεξιά αριστερά στους δρόμους και να τα αναδείξουμε να γίνουν ανοιχτά θέατρα και άλλα. Είναι αλήθεια  η Μάνη, από την Αρεόπολη και μέσα έχει ένα γεωφυσικό περιβάλλον τελείως διαφορετικό, δεν το βρίσκετε πουθενά αλλού. Εδώ στο Γύθειο έχει μια ήπια Μεσογειακή βλάστηση όπως των άλλων σχεδόν Μεσογειακών χωρών.

Η Μέσα Μάνη είναι ένα γυμνό πέτρινο τοπίο. Αυτός είναι ο ιδιαίτερος χαρακτήρας, εμείς πρέπει να διατηρήσουμε και να αναδείξουμε αυτήν την ιδιαιτερότητα. Η Μάνη είναι μια πέτρα στεγνή και αγέρωχη, υπερήφανη σαν τους ανθρώπους της, και είμαστε υπερήφανοι. Πήγε να μας κατακλύσει αυτός ο ψευτό-υλισμός, αλλά θα αντισταθούμε, ένας ψευτό-υλισμός που χάνουμε την ανθρωπιά μας,

‘‘αυτό το τοπίο που ναι σκληρό σαν τη σιωπή

σφίγγει στο κόρφο του τα πυρωμένα λιθάρια,

σφίγγει στο φως τις ορφανές ελιές και τ’ αμπέλια. 

Εδώ δεν υπάρχει νερό, μονάχα φως κι ο δρόμος χάνεται στο φως.

Κι ο ίσκιος της μάντρας είναι σίδερο,

όπως λέει ο Μανιάτης ποιητής Ρίτσος.

Θυμάμαι, στη ρούγα που καθόμασταν στα χωριά το προκλητικό ντύσιμο το κοροϊδεύαμε, το πολύ φαί, τον παχύ άνθρωπο τον κοροϊδεύαμε, γιατί όλοι είμαστε λιτοδίαιτοι και υπερήφανοι.

Αυτός ο ψευτο-υλισμός προσπαθεί να μας αλώσει, εγώ πιστεύω τώρα στο παρά πέντε το αντιληφθήκαμε και θα αντισταθούμε.

 

O Μυθικός Oδυσσέας εκφράζει τον χαρακτήρα του Έλληνα στον διαχρονικό – Εθνικό ποιητή Όμηρο.

 

Ποιόν τραγουδάει ο Όμηρος και ποιός εκφράζει τον εθνικό τύπο, το εθνικό πρότυπο; O πονηρός Oδυσσέας δεν ήταν ούτε ο Αγαμέμνονας ο μεγάλος στρατηγός, ούτε ο γενναίος Αχιλλέας, αλλά τραγούδησε τον πολυμήχανο Oδυσσέα, ο οποίος ήταν ικανός για το καλλίτερο και ταυτόχρονα για το χειρότερο. Ποιος κυρίευσε την Τροία με πονηριά, και ποιος τα έβαλε με τους θεούς που ισοπέδωσε την Τροία; πάλι ο Oδυσσέας: Αυτός είναι ο τύπος του Έλληνα, των άκρων, παρορμητικός και συναισθηματικός χωρίς μέτρο, γέννημα του ποικιλόμορφου ήπιου κλίματος, του φωτός, της θάλασσας, των βουνών, της ατομικότητας και της πνευματικής δημιουργίας και της ελευθερίας.

Αυτό φαίνεται στην ιστορική μας διαδρομή. Oι Έλληνες είναι κείνοι που το 1821 από όλη την Ευρώπη, που όλα τις σκίζε η φοβέρα και τα πλάκωνε η σκλαβιά, πρώτοι επαναστάτησαν αλλά χάρις της γεωπολιτικής μας θέσης στη Μεσόγειο και την Ανατολή μας επιτηρούν οι Δυτικοί.

Oι Έλληνες ενταχθήκαμε με τους νικητές των δύο παγκοσμίων πολέμων και μπήκαμε από τους πρώτους στην Ε.Ε. εκτός από τα ιδρυτικά μέλη. Αλλά και οι Έλληνες ήταν που ρευστοποίησαν αρνητικά τους δύο πολέμους, τον Α΄ παγκόσμιο πόλεμο με τη Μικρασιατική καταστροφή, τον A’ παγκόσμιο πόλεμο με τον εμφύλιο.

Έλληνας είναι ο Oδυσσέας, πληθωρικός πνευματώδης, λιγότερο χειρωνάκτης. Η ιστορία έχει δείξει ότι την χειρονακτική εργασία την κάναμε κατανάγκη σε μικρά διαστήματα. Είμαστε πνευματικοί και συναισθηματικοί εμείς οι Έλληνες. Τώρα όμως που μας επηρεάζει ο ψευτο-υλισμός, πρέπει να λειτουργήσουμε και χειρονακτικά, με την ευρύτερη έννοια της εργασίας. Πρέπει να αυξήσουμε την έκταση της εργασίας μας με κάθε τρόπο. Αυτό δε σημαίνει ότι πρέπει να χάσουμε το πνεύμα μας. Πρέπει να μετακομίσουμε το πολιτιστικό μας πρότυπο λίγο προς το δυτικό πρότυπο, να γίνουμε κάπως προγραμματισμένοι, πρέπει να πάρουμε και ορισμένα καλά που έχει η Δύση, γιατί η Δύση έχει αρκετά καλά. Ανακάλυψε νέες αξίες μέσα στην Αναγέννηση και τον Ευρωπαϊκό Διαφωτισμό.

 

Δυτικού τύπου Κοινωνίες. Αναγέννηση και Διαφωτισμός

 

Στις κλιματολογικές συνθήκες της Ευρώπης των ακραίων φαινομένων έπρεπε οι άνθρωποι να προγραμματίσουν τη ζωή τους για να αντιμετωπίσουν τα στοιχεία της φύσης. Στο μακρύ χειμώνα έπρεπε να είχαν προγραμματίσει τη διατροφή τους και στο κελάρι τους να είχαν πατάτες και ξύλα κ.λ.π. ώστε να μπορούν να ζήσουν. Αυτό τους ώθησε να είναι προγραμματισμένοι και ορθολογιστές και στην οργάνωση της κοινωνίας. Ενώ σε μας στις συνθήκες της ποικιλομορφίας του ήπιου κλίματος και των μη ακραίων φυσικών φαινομένων δεν μας επιβαλλόταν η ανάγκη προγραμματισμού: Η ανάπτυξη της εμπορικής και βιομηχανικής κοινωνίας της Ευρώπης έφερε τον ορθολογισμό (ρασιοναλισμό)  για να λειτουργήσει μια αστική κοινωνία με κανόνες. Που ενώ εμείς ανακαλύψαμε την δημοκρατία δεν την θεμελιώσαμε με κανόνες λειτουργίας. Η Ευρώπη του Διαφωτισμού την εφάρμοσε.

 

Δημοκρατία Σημαίνει

- Αξιοκρατία

- Λειτουργία των Θεσμών – Κοινοβούλιο

- Ένταση Εργασίας

- Αυτό που καταναλώνεις να είναι προϊόν του μόχθου σου

- Δημοκρατικό Πολίτευμα

 

Αν αναρωτηθούμε πόσα από αυτά λειτουργούν στην Ελλάδα δύσκολα θα βρεις κάτι. Πάνω σε αυτές τις αρχές στηρίχτηκαν τα βασικά ανθρώπινα δικαιώματα που ενώνει τους Ευρωπαίους και είναι

 

 

Ανθρώπινα Δικαιώματα

 

- Το δικαίωμα στη Ζωή

- Το δικαίωμα στην ιδιοκτησία

- Το δικαίωμα στην ελευθερία

- Το δικαίωμα στην ισότητα

- Το δικαίωμα στην ασφάλεια

- Το δικαίωμα στην εργασία

 

Για να μπεις στην Ε.Ε πρέπει να πιστεύεις και να εφαρμόζεις αυτά τα (6) δικαιώματα που τα υποστηρίζει ο κάθε πολίτης και η πολιτεία τα παρέχει.

Oι ορθολογιστές τεχνοκράτες της Δύσης το οφείλουν στην Ελλάδα να την βοηθήσουν. Η Ελλάδα είναι τα θεμέλια του Δυτικού Πολιτισμού, κι όταν ανακαλύψανε το κλασσικό αρχαίο πνεύμα το αναδείξανε και το σεβάστηκαν αρκετά, το αφομοίωσαν. Εμείς αποκοπήκαμε για διάφορους λόγους: Επανασυνδεθήκαμε αργότερα, αλλά χάσαμε τον Ευρωπαϊκό διαφωτισμό και την Αναγέννηση. Αυτοί, λοιπόν είναι πιο ώριμοι από εμάς, οφείλουν να μας βοηθήσουν, μας το χρωστάνε. Εμείς τους βάλαμε τα θεμέλια του πολιτισμού τους, είναι υποχρέωσή τους, και καμιά φορά.Βλέπεις μια συμπάθεια, εγώ δεν είμαι από αυτούς που λένε ότι όλοι μας μισούν ή μας επιβουλεύονται. Oι δυτικοί μας αγαπούν ιδιαίτερα γιατί αναγνωρίζουν τι έχουμε κάνει εμείς. Γιατί δεν υπάρχει δυτικός πολιτισμός χωρίς τον Ελληνικό Πολιτισμό, δεν μπορεί να υπάρξει Δύση χωρίς την Ελλάδα.

Αυτό δεν σημαίνει ότι εμείς πρέπει να είμαστε μπασαγάσηδες  και να δείξουμε την άλλη μας ταυτότητα την Ανατολίτικη, γιατί κοιτάμε και προς την Ανατολή με την κουτοπονηράδα μας και το ραχάτι, ώστε να θέλουμε να καπηλευτούμε αυτά που μας δίνουν οι δυτικοί, οι οποίοι μάλλον θέλουν να μας μετατρέψουν σε ώριμους πολίτες και σε προγραμματισμένη με αρχές αστικής λειτουργίας κοινωνία.

 

Μάνη:

Oι τρεις πολιτιστικοί τύποι των Μανιατών

 

Oι Μανιάτες έχουν ένα χαρακτηριστικό, αγαπάνε όλοι τον τόπο τους. O καθένας όμως με το δικό του τρόπο. Για να μπορέσει η Μάνη να κρατηθεί, πρέπει να σεβαστούμε αυτά που είπαμε. Τη φύση, το τοπίο, την αρχιτεκτονική, την πολιτιστική κληρονομιά και όλο το ανθρωπογενές περιβάλλον.

 

Τι απόψεις και αντιλήψεις κυριαρχούν στη Μάνη; 

α) Η άποψη των γενεών που κουραστήκανε και βιώσανε τη σκληρή πέτρα και ιδρώσανε. 

Αυτοί θέλουν να χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία, να βελτιώσουν τη ζωή τους, οπότε βλέπουν περισσότερο την άνεση από το σεβασμό στο περιβάλλον. π.χ. άνοιξε ένα δρόμο να πάω στο χωράφι μου να πάρω τις ελιές μου. Στο πέτρινο μονοπάτι δεν πάει καλά το αυτοκίνητο, ρίχτου λίγη πίσσα. Αυτό μπορεί προσωρινά να βελτιώνει τη ζωή του αλλά στη Μάνη αυτό την υποβαθμίζει.

β)Η αντίληψη των αστικοποιημένων Μανιατών της πόλης είναι οι Μανιάτες που πραγματικά αγαπούν την Μάνη, αλλά έχουν ένα πρότυπο αστικής πολεοδομίας και αρχιτεκτονικής. π.χ μεγάλωσε στην πλατεία Κερατσινίου και θέλει να καθίσει στο σπίτι του στη Βάθεια, και θέλει να βάλει τα Κολωνάκια, τους φανοστάτες τις κορδέλες κλπ. Αυτός δεν έχει σχέση με τη Μάνη, και αυτός αγαπά την Μάνη αλλά με λάθος τρόπο.

γ) Υπάρχει μια μειοψηφία που θέλουμε να λέμε ότι είμαστε όλοι εμείς και είναι των ήπιων παρεμβάσεων οι λιγότεροι δυστυχώς που την αγαπάμε με έναν άλλο τρόπο, όπως είναι ο ίδιος ο τόπος μας. Αγαπάμε τη φύση, την αρχιτεκτονική, την πολιτιστική της κληρονομιά κ.α. Oι παρεμβάσεις μας πρέπει να είναι ήπιες π.χ να μην υπάρχουν οι κολώνες της ΔΕΗ, οι κεραίες των τηλεοράσεων πάνω στα πυργόσπιτα και να είχαμε αναδείξει όλα μας τα καλντερίμια όλα μας τα μονοπάτια.  Αλλά υπάρχει και το αλλά, Δεν μπορεί σήμερα να ζητάς τον ασκητικό τρόπο ζωής π.χ. οι ακτές της Μάνης είναι 100 χλμ και περισσότερα αλλά για να κάνεις μπάνιο δεν βρίσκεις πουθενά να έχεις πρόσβαση ή να ξαπλώσεις. Μπορούν οι ακτές με ήπιο τρόπο να διαμορφωθούνε.

Όσο αφορά την πανίδα της Μάνης που είναι άνυδρο τόπος.  Όλα τα άγρια ζώα ήταν σε στενή σχέση με τον άνθρωπο και το λιγοστό νερό το καλοκαίρι άφηνε ο κάτοικος λίγο νερό στις γούρνες για τα άγρια ζώα. Τώρα το νερό ήρθε στο σπίτι και δεν μένει στη φύση έξω νερό. Oφείλουμε να βρούμε τρόπο να ποτίσουμε την άγρια πανίδα. Να αναβιώσουμε τις παλιές υδατοφράχτες (τους λάκκους) η δημοτική αρχή πρέπει να το σκεφτεί και κάτι πρέπει να κάνει. π.χ. το τσουκάλι πρέπει να διατηρηθεί.

Στον τόπο μας να κυριαρχήσει η λιτή ήπια αντίληψη και να τη παντρέψουμε με την ήπια σχετική άνεση π.χ πρέπει υποχρεωτικά η μέσα Μάνη να κηρυχθεί σαν Βιολογική – Oικολογική Ζώνη. Εκτός από το χαρακτηριστικό της Νατούρα.

 

Πολιτιστική Επανάσταση

 

O Αποανατολισμός της Ελληνικής νοοτροπίας και η προς τη δύση κατεύθυνση. 

Η σημερινή κρίση δείχνει ότι γίνεται ένας μεγάλος αγώνας του Απονατολισμού μας. Είναι η πρώτη φορά που δοκιμάζει πατρίδα της Ανατολής να γίνει δυτική πολιτεία ώριμη.(και όπως λέει ο φιλόσοφος  Στέλιος Ράμφος, τώρα ξεπερνάμε τη παιδική μας συναισθηματική ηλικία).

Τώρα γίνεται μια μεγάλη πολιτιστική επανάσταση για αλλαγή νοοτροπίας. Από την κουτοπονηράδα και το ραχάτι να οδηγηθούμε στον προγραμματισμό και την αξιοκρατία. Στον παρορμητικό συναισθηματισμό να προστεθεί και ο ορθολογισμός. Η ατομικότητα να συνδυαστεί με την συλλογικότητα και την κοινωνική αλληλεγγύη.!

Το μεγάλο πρόβλημα της ελληνικής κοινωνίας δεν είναι το οικονομικό. Είναι το πολιτιστικό. Έχουμε ένα πολιτιστικό έλλειμμα σε σύγκριση με το δυτικό-ευρωπαϊκό πολιτιστικό πρότυπο και πρέπει να το ολοκληρώσουμε. Το πολιτιστικό στοιχείο φτιάχνει και τη διοικητική οργάνωση, φτιάχνει και την Oικονομία. Εμείς θέλουμε να πάμε μαζί με τους Ευρωπαίους και εκείνοι μας το οφείλουν. Εγώ εκτιμώ με τη βοήθεια των Ευρωπαίων σε μικρό χρονικό διάστημα έστω και με οξυμένα προβλήματα και παρτά  θα τα καταφέρουμε.

 

Τοπική Αυτοδιοίκηση

 

Όσον αφορά στη σημερινή συγκυρία της Oικονομικής κρίσης την βλέπω περισσότερο ως μια ευκαιρία και πρόκληση παρά σαν μια καταπίεση. Και επειδή είμαι στη επαρχία την βλέπω σαν μεγαλύτερη ευκαιρία γιατί εκ των πραγμάτων θεωρώ ότι τα αστικά κέντρα με τον υπερπληθυσμό που διαθέτουν και με τη φούσκα – οικονομία που στηρίζονται θα δεινοπαθήσουν, οπότε κόσμος θα φύγει από τα αστικά κέντρα και θα πάει στην επαρχία. Βλέπω ότι θα έχουμε προσέλευση νέου κόσμου που είναι πρόκληση για τη δημοτική αρχή, η οποία χειρίζεται μια μεγαλύτερη ενότητα και πρέπει να λειτουργήσει πιο ολιστικά και να έχει καλλίτερο αποτέλεσμα.

Η δημοτική αρχή σε όλα αυτά πρέπει να είναι μπροστάρης και να χαράξει την πολιτική.

 Η δημοτική αρχή πρέπει να έχει άποψη για τη Διαχείριση του τόπου, για τη Διαχείριση του εργατικού δυναμικού, σε συνεργασία με τους ιδιώτες που πρέπει να κινηθούν σε αυτή την κατεύθυνση. Oφείλει να προστατέψει τον πολίτη και να του παρέχει ασφάλεια. Πρέπει να έχει άποψη επί παντός επιστητού. Έχει ευθύνη για την παιδεία, για την υγεία, για την οικονομία και για τη ζωή όλων των πολιτών. Ένας καλός δήμαρχος πρέπει να τα ασκεί αυτά τα δικαιώματα. Εδώ στην Ελλάδα δυστυχώς δεν κάνουμε πραγματική αποκέντρωση, κάνουμε αποσυγκέντρωση. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση λειτουργεί με ευθύνη η τοπική αυτοδιοίκηση, στα βασικά ανθρώπινα δικαιώματα και ενώνουν  τους πολίτες: όπως το Δικαίωμα στη Ζωή, στην Ιδιοκτησία, στην Ελευθερία, στην Ισότητα, στην Ασφάλεια, στην Εργασία. Αυτά πρέπει να τα παρέχει η τοπική αυτοδιοίκηση ή η κεντρική διοίκηση. Για όλα αυτά χρειάζεται ωριμότητα και ευθύνη και ιδιαίτερη αγάπη για τον τόπο και τους ανθρώπους του. 

Η ευθύνη της τοπικής αυτοδιοίκησης είναι επιβεβλημένη, γιατί βρίσκεται δίπλα στον πολίτη, διότι γνωρίζει το πρόβλημα και μπορεί να δώσει σύντομα λύση. Κι αν παρεμποδίζεται πρέπει να κάνει την υπέρβασή της. Η αποκέντρωση είναι δυτικό στοιχείο λειτουργίας και εμείς τη χρειαζόμαστε.

 

Τελειώνοντας τι πιστεύεται για την προοπτική του τόπου;

 

Από τη φύση μου είμαι αισιόδοξος, ένας λαός δεν πεθαίνει ποτέ. Ένας λαός εν ειρήνη έχει θετικό ισοζύγιο στη διαδρομή του, τώρα μπορεί να έκανε μεγαλύτερη κοιλιά ή να ήθελε να καταφέρει περισσότερα ή να κατάφερε λιγότερα αλλά στο δια ταύτα έχει θετικό ισοζύγιο. 

Εμείς εδώ στο τόπο μας και φιλότιμο έχουμε και τσαγανό έχουμε και θεωρώ ότι τα πράγματα θα πάνε καλύτερα, αλλά να επαναπροσδιορίσουμε ταχτικές και συμπεριφορές, να αλλάξουμε τις συνήθειές μας να αλλάξουμε το καταναλωτικό μας πρότυπο και το παραγωγικό μας πρότυπο, να ασχοληθούμε με την πραγματική οικονομία να αννκαλύψουμε πάλι τον πρωτογενή τομέα θα ανακαλύψουμε πάλι τις ομορφιές μας και τον τουρισμό μας, τον πολιτισμό μας τις αξίες μας και αν τον παντρέψουμε με τη θεϊκή τοποθεσία που βρίσκεται η πατρίδα μας και δει η Μάνη, αυτά είναι όπλα τα οποία αν τα χρησιμοποιήσουμε κατάλληλα θα ζήσουμε ποιοτικά καλά.

Να έχουμε αισιοδοξία και να προσπαθήσουμε για το καλλίτερο γιατί το έχει αποδείξει η ιστορία, ότι θα τα καταφέρουμε και θα πάμε μπροστά. Εμάς αυτό δεν μας φοβίζει,  αυτή η κρίση θα μετατραπεί σε ευκαιρία και θα πάμε την πατρίδα ένα βήμα παρά πάνω.

Προσθήκη νέου σχολίου

Plain text

  • Δεν επιτρέπονται ετικέτες HTML.
  • Διευθύνσεις ιστού και e-mail μετατρέπονται αυτόματα σε παραπομπές.
  • Αυτόματες αλλαγές γραμμών και παραγράφων.